רביעי, 11 אפריל 2018 05:40

האם כל רצח המוני הוא "שואה"?

רבים מציינים את רצח העם הארמני על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה כמקביל לשואה היהודית במלחמת העולם השנייה. האם כל רצח המוני הוא "שואה"?

השנה 1960. 15 שנה לתום השואה. 12 שנה למדינה. כל חוקר במגמה לחינוך יאמר לך שהאווירה בקום המדינה הייתה התעלמות מכוונת מאירועי השואה, והתמקדות בגילויי הגבורה שבגטאות. לא דיברו כלל על הזוועות ולהיות ניצול שואה היה אז כתם. "הנה עוד אחד מאלו שהלכו כצאן לטבח" – אמרו אז בני הנוער, דור בארץ הלוחמים הגאים של תש"ח.

משפט אייכמן, שנה לאחר מכן, היכה בהלם את היישוב. חיים גורי, סמל ודוגמא לאינטלקטואל מבני הארץ, לוחמי תש"ח, ישב במשפט אייכמן כמוכה הלם. לא היה לו מושג אודות היקף הזוועה והרוע. איש לא דיבר על כך. בשום תכנית לימודים הוא לא נחשף לנוראות השואה.

יש שמציעים, כמו ההיסטוריונית דר' שרון גבע (אונ' ת"א, סמינר הקיבוצים) שבמקום לעמוד דום אפשר לדון גם בג'נוסייד של יתר העמים. כמו החרדים שדחוף להם ללמוד משניות בעודם יושבים, כי המשניות יותר חשובות מהצפירה.

ותרשו לי, בהזדמנות זו, לעצבן אתכם יותר. לא, אין דמיון בין רצח העם הארמני לרצח העם היהודי. כן, פעם אחת צריך לשבור את ההשוואה הנואלת הזו. בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה מרדו הארמנים באימפריה העותומנית. הם הקימו מחתרת שביקשה לקדם את ניצחון רוסיה על טורקיה. התגובה הטורקית הייתה נוראית. רצח עם מתועב ומזוויע. הרעבה למוות. הגליה. כל האכזריות האפשרית. זהו הרקע.

בשונה ממנו, השמדת העם היהודי לא הייתה על רקע מאבק כלשהו. מה אכפת ליהודי בלודז' שהיטלר ייקח את פולין? ואם הוא רוצה גם את הולנד? בסדר. שיהיה מלך העולם. 150 שנה קודם רצה נפוליאון להיות מלך העולם. אז למה לא היטלר? לא עדיפים הגרמנים המפותחים על פני האוקראינים הפרימיטיביים?

נשאלת השאלה: האם זה דומה במשהו למאבק הארמנים מול העותמנים? אילו, נניח, הטורקים היו רוצחים את כל חברי מחתרת ניל"י ועימם את מרבית הישוב היהודי בארץ ישראל בעת מלחמת העולם הראשונה – זה היה דומה לג'נוסייד של העותמנים בארמנים באותה המלחמה.

אבל זה כלל לא דומה לאידאולוגית הגזע הנאצי, שבגללה נרצח העם היהודי. רצח היהודים לא נועד לפתור לנאצים איזו בעיה מול האויב, כמו הטבח שביצעו הטורקים בארמנים. רצח היהודים דווקא עיכב את הנאצים ובזבז להם אנרגיות ומשאבים רבים. הם כבר היו בנסיגה בכל החזיתות כאשר הרכבות המשיכו לנסוע למחנות ההשמדה. ההוראה של אייכמן הייתה ברורה: רכבת להשמדה קודמת לרכבת לחזית. לא היה כדבר הזה בתולדות העמים. וכל מי שחושב שרצח הוא רצח הוא רצח, אינו אלא שטחי בעליל. לא נכון. יש רצח ויש רצח.

דן לב פועם

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב שני, 02 יולי 2018 04:02
שמוליק
הארמנים החוצפנים
איך הם מעיזים להטיל ספק שבני הגזע היהודית הם הכי מסכנים בעולם.
0
עקיבא
היסטוריה, קצת על השבטים הארמנים
שבטים ארמנים במקור היו מתגוררים כשבטים פזורים, באזורים של טורקיה, אירן,קורדיסטאן של היום. רוב רובם של השבטים אלו היו נוכלים שודדים, בוזזים, ובכדי להשיג עליונות מסויימת , היו משותפים בדיוורסיות ותחבולות בכדי להשיג את מטרתם. בתקופת הצארים הרוסים ליתר דיוק במלחמה בין טורקיה לרוסיה אחרונה , הרוסים חיפשו אנלוגיה של סוס טרוייני, ואלה היו קבוצות לוחמים ארמנים בכל מיני גדלים אשר ביצעו טרור בתוך טורקיה. בזכות, ורק בזכות פיוטר הראשון , הצאר הרוסי קמה ארמניה של היום. מכוון שארמנים היו שבטים מפוזרים
אשר התגוררו במרחב טורקיה-אירן-קורדיסטאן, ובנקודת מבט היסטורית לארמנים אף פעם לא הייתה מדינה רשמית!!! , ומוכרת לאורך שנים רבות ע"י עמים אחרים.
בארמניה של היום כל הכנסיות הקיימות , מקורם לא היה ארמני , אלה אלבני, הם הרסו והעלימו כל סממן אשר מעיד על העבר האלבני. בשנים יותר מאוחרות כאשר רבים מהשבטים הארמנים הגיעו לאיזור הקווקז המשיכו בשיטותיהם האכזריות. דוגמא היסטורית זה הפוגרומים רצחניים בעיר יהודים הרריים Quba (אזרביג'אן של היום) בתקופת שבין מלחמת העולם הראשונה לבין מ.ע. השנייה ולא רק אלה גם לפני זה.
שורה תחתונה!!!!
מעולם אין להשוות רצח והשמדה קרי "שואה" של עם היהודי למה שקרה בטורקיה עם המתנגדים הארמנים בתוך טורקיה. מבחינת ממשל טורקי דאז הוראת ניטרול של מתנגדים בתוך טורקיה היא לגיטימית לחלוטין בכדי לשמור על סדר מסויים בתוך המדינה.

0
עקיבא
תיקון קל , לא אלבני אלה בלקני;!!
טעות ברישום לגבי הכנסיות בארמניה של היום.. לא אלבני, אלה בלקני. סליחה על הטעות.
0
אורן
חוץ מהקריאה לג'יהאד
שבה השתמשו ה"תורכים הצעירים" כדי לשלהב את המון העם לטבוח בארמנים על בסיס דתי.בין אם זה היה שימוש ציני או לא, בעקבות זה הארמנים החלו להיטבח לא רק ע"י הצבא, אלא ע"י אזרחים מהשורה, על בסיס סיבה דתית-אתנית מובהקת.לא יודע אם זה ברמה של השואה או לא, אבל הייתי אומר שזה מאוד דומה לטבח בהתבצע ב94 ברואנדה
0
היהודי הניצחי
אין צורך בהשוואה
לשואה יש יחודייות כתופעה ובכל זאת יש גם דמיון לשואת הארמנים. עבור הגרמנים היהודים היו (ולרבים הם עדיין) אויב העם הגרמני. הם האמינו בזה בלב שלם, גם כיום. זה הדמיון בין שואת הארמנים לשואת היהודים. אך אין כאן תחרות על מי סבל יותר. ההשוואה מיותרת ואין לה כל השלכה מעשית.
0
אלון
שואה = השמדה מתוכננת של עם
אין ראיות לכך שהממשלה התורכית תיכננה להשמיד את העם הארמני.זה ההבדל העיקרי בין המקרים.
0
יאיר
לכותב. דבריך נבונים ונכונים
תבורך על אומץ הלב והיושר
0
יוסי ברנע
גינוסייד
ניתן להשוות בין גינוסיד אחד למשנהו ולמצוא ולמצוא דמיון גם שוני וההשוואה הכרחית לשם כך. כדי ביום זה לזכור כי ממשלת רבין מכרה נשק לרואנדה בזמן המלחמה בה היה רצח עם.
0
יעקב
נקודה דומה
יש נקודה חשובה של דמיון.האנשים הם ברברים.טורקים, גרמנים, פולנים, אוקראינים, ליטאים, רומנים.השיא (שיא הברבריות) הם הגרמנים ה"מתורבתים". אבל - גילויי ברבאריות מופלגת היו בכול העמים שהזכרתי.
0

3000 תוים נשארו