חמישי, 05 דצמבר 2019 16:42

ירוקים – התנגדות גורפת לכל דבר

לרוב "הירוקים" אידאולוגיה פשוטה ובלתי מציאותית: נגד הכול. נגד פיתוח ובנייה, נגד כל כביש, שכונה חדשה או מפעל. נגד שיפור באיכות החיים או רווחת האדם. הם בעד הטבע והצפרדעים אבל נגד האדם – האנשים ג'יפה, הטבע קדוש.

מרבית הארגונים והעסקנים הירוקים פועלים לפי אידאולוגיה פשוטה ברורה, עקבית, ובלתי מציאותית: הם נגד כל דבר. נגד כל פיתוח או בנייה, נגד כל כביש וכל מפעל או מתקן תעשייתי, נגד כל שכונה חדשה. הם התנגדו בשעתו לסלילת כביש 6. הם נגד כל דבר שיכול לשפר את איכות החיים והרווחה הכלכלית של האדם. הם בעד הטבע והצפרדעים אבל נגד האנשים – כי האנשים ג'יפה, ורק הטבע קדוש.

2531 2

חיפה קמה בזכות התעשייה במפרץ

הקדמה מפוארת זו באה אגב הסוגיה של בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן). הארגונים הירוקים מנהלים כבר זמן רב קמפיין עקבי, חריף ורועש לסגירת בתי הזיקוק. לאחרונה הצטרף למערכה מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה. בתור נושא בתפקיד ובאחריות ממלכתית היה ראוי שיגלה גישה יותר מציאותית.

למה הם דורשים לסגור את בז"ן? "כי בז"ן מזהם ולא צריך להיות מפעל מזהם בלב מטרופולין חיפה". מטרופולין?? חיפה מטרופולין? הצחקתם. חייתי מספר שנים בחיפה וחשבתי שהיא שייכת לאגף לפיתוח כפרי.

בזכות מה הגיעו תושבים לחיפה? בזכות בז"ן, "נשר", נמל חיפה, מוסך הרכבת והמפעלים שקמו סביב אלה. בלי פרנסה (בז"ן) לא הייתה נוצר שום מטרופולין שם (גם עם בז"ן המצב לא מזהיר...).

התעשייה במפרץ אינה סרח עודף על גב "המטרופולין", התעשייה יצרה את המטרופולין, היא שמשכה את האנשים להתיישב ב"מטרופולין" בזכות הפרנסה שסיפקה. אבל, בעולם הפוסט-מודרני (או בראשם של אנשים ירוקים) – תעשייה ופרנסה הם פויה. ה"פרנסה" היחידה שנחשבת לתקינה היא הפגנות, עסקנות ועבודה סוציאלית.

נמל חיפה נבזז ונהרס על ידי וועדי העובדים החזיריים שלחמדנותם אין גבול. הם ניצלו את חולשת המדינה (בעלת הנמל) והרסו אותו. עכשיו בונים נמל חדש, סיני, ועם השלמתו ימות הנמל הוועדים הישן אט, אט. מעניין מה יתרמו הסינים, שיתפעלו את הנמל החדש, ל"מטרופולין" החיפאי.

זיהום האוויר

ומה עם הזיהום? הזיהום אכן בעיה וותיקה וכואבת, ואזור מפרץ חיפה סבל שנים רבות, בעבר, מזיהום אוויר רב. באותן השנים המדינה, מדינת מפא"י, הייתה הבעלים של כל המפעלים הגדולים במפרץ חיפה (כולל בז"ן) ולא עשתה דבר להפחתת הזיהום.

למען ההגינות נציין כי באותן שנים לא הייתה מודעות להקטנת הזיהום, לא טכנולוגיה מתאימה, וגם לא תקציב. הדברים השתנו מקצה לקצה. תחנות הכוח עברו להפעלה בגז (במקום מזוט כבד ומזהם), כולל תחנת הכוח הקטנה שבבעלות בז"ן, כך צומצם משמעותית הזיהום ממקור זה.

מפעל "נשר" בחיפה הפסיק לייצר מלט (כעת רק אורזים ומשווקים מלט מוכן), ובז"ן – בז"ן הופרטה בשנת 2007 ובעשור האחרון השקיעה כ-10 מיליארד שקל במתקנים לטיהור והפחתת זיהום אוויר. ההשקעות נמשכות, והזיהום שבז"ן יוצר הולך ופוחת. הזיהום עדיין גדול, כי בז"ן מפעל גדול המטפל בחומרים קשים אך חיוניים.

במציאות לא קיים "אפס זיהום". בכל "מטרופולין" בו חיים אנשים בצפיפות יש זיהום אוויר. הזיהום נגרם על ידי מפעלים, מכוניות, משאיות ואוטובוסים, מתקני חימום בתים, אניות וכו' (בעיקרון: על ידי אנשים). אוויר נקי לחלוטין יש היכן שאין אנשים, במדבר, בג'ונגל, בהרי האלפים... בז"ן אינו הגורם המזהם היחיד.

כעת, לאחר השיפורים בעשור האחרון (והמתוכננים בהמשך), לא נראה שזיהום האוויר במפרץ חמור במיוחד, בטח לא בהשוואה לעבר, וגם לא בהשוואה ל"מטרופולינים" אחרים (בלונדון או לוס אנג'לס, למשל, זיהום האוויר גדול יותר). נכון, צריך לשפר ככל האפשר, אבל סגירת בז"ן היא דרישה אידאולוגית טהורה, וזיהום האוויר הוא רק תירוץ.

2531 1 

בז"ן הוא מפעל גדול ומצליח. הוא מעסיק כ- 2000 עובדים באופן ישיר, ועוד עשרות אלפים כקבלני משנה, וספקים. המפעל מזקק (מייצר) כ- 60% מהדלק שבשימוש בישראל (בנזין, סולר, דלק למטוסים, מזוט לאניות, אספלט לכבישים). 40% נוספים של אספקת הדלק מגיעה מבית הזיקוק באשדוד שהוקם על ידי בז"ן ב- 1973-1968, אך נמכר ל"פז" ב- 2006. בז"ן גם מייצר חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק וכימיקלים לתעשיות אחרות – חומרים שמקורם בנפט. המפעל מוכר בהיקף של כ- 6 מיליארד דולר לשנה, כ- 30% לייצוא (ייצוא של דלקים מזוקקים וחומרי גלם לפלסטיק). התעשייה מספקת פרנסה לעובדים, הכנסה יפה ממסים למדינה ולרשויות העירוניות, ורווחים לבעלים ( כ- 130 מיליון דולר בשנה) – כשליש מהמניות (והרווחים) בידי הציבור הרחב (גם דרך קרנות הפנסיה וההשתלמות).

אידיאולוגיה פוסט-מודרנית נגד התעשייה

עכשיו, יש שדורשים לסגור את המפעל, ואפילו יש "תכנית". איך מעלים אנשים שפויים על דעתם תכנית לסגירה בכוח של מפעל גדול ומצליח כל כך? וממה יתפרנסו אלפי עובדים? מקצבאות?

פעם התחננו ראשי המדינה בפני יזמים שיקימו כאן מפעלים כדי ליצור מקורות פרנסה (וגם העניקו להם מענקים נדיבים). רק רוח השטות הפוסט-מודרנית (ההרסנית) מרשה לעצמה לזלזל במפעל פרטי גדול, קיים ומצליח ולסגור אותו בכוח, בשם אידאולוגיה. ומאיפה ניקח בנזין לרכב שלנו (שבז"ן מספק)? "נייבא – מה הבעיה?" פעם שברו את הראש איך לבנות כאן מפעלי ייצוא (כדי ליצור הכנסה במט"ח למימון ייבוא המזון ושאר מוצרים חיוניים). היום קופצים ירוקים כדי להרוס מפעל רווחי ומייצא לתפארת.

המתנגדים למפעל מציעים לעבור לדלק מזוקק. הם מתעלמים מההשקעה הגדולה הנדרשת לייבוא דלקים מזוקקים: תשתיות חדשות, רציפים בנמלים, צנרת, ומכלי אחסון. מלבד ההשקעה הגדולה והזמן הדרוש להקמת תשתית כזו – ייווצרו אותן בעיות סביבתיות – זיהום אוויר על ידי התשתית וסיכונים חדשים.

משרד הכלכלה: "קידום התוכנית הבוסרית [לסגירת בז"ן] יביא לפגיעה כלכלית ותעסוקתית כבדה, בד בבד עם הידרדרות סביבתית באזור מפרץ חיפה". (מזל שלא כולם בממשלה משוגעים).

נימוק אבסורדי פוסט-מודרני ואידאולוגי מיוחד מעלה פרופ' ברנדה שפר: "את הבריטים שהקימו אותו לא עניינה איכות החיים של הילידים במושבות". שטות מוחלטת, צריך להיות פרופסור גדול ובור מוחלט בהיסטוריה כדי לומר שטות כזו. כאשר הבריטים באו לכאן לא היו ילידים... חיפה היה כפר דייגים ערבי קטן עלוב ומסריח. הבריטים המציאו את חיפה, ייסדו אותה ובנו אותה – יש מאין. חיפה נוסדה בזכות הנמל, הרכבת, תחנות הכוח ובתי הזיקוק שהבריטים הקימו. בלי בריטים אין חיפה. ישראל ירשה את תשתית זאת, כולל ה"מטרופולין". צריך להיות אסירי תודה לבריטים (גם מסיבות אחרות – כמו הצהרת בלפור שתרמה להקמת מדינת ישראל).

דו"ח המומחים – מקנזי

ומה עם דו"ח מקנזי? מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה מסתמך בין השאר על דו"ח מקנזי (חברת ייעוץ בינלאומית גדולה). לפני שנדון בדו"ח מקנזי, רצוי להבהיר מה זה במקרים רבים "ייעוץ": גוף ממשלתי מזמין דו"ח ייעוץ לא כדי לדעת ולהחליט מה כדאי וטוב לעשות – אלא כאשר הוא זקוק לסימוכין להצדקת עמדה קיימת. שוכרים חברת ייעוץ ומנחים אותה: אנחנו רוצים לעשות כך וכך, לכו ומצאו לנו הצדקות וסימוכין.

לחברות ייעוץ (משפטי, כלכלי, חברתי או "אירגוני") אין שום בעיה – רצון המזמין (המשלם) קודש הוא – מה שמזמינים הם מספקים. הם ימצאו הצדקה לכל רעיון וגם להיפוכו (תמורת סכום לא סמלי). בנוסף – דוחות ייעוץ אלה הם הזדמנות פז לטפטף כסף ציבורי לגורמים מקורבים – מקורבים פוליטית כמו הבן של חבר מרכז המפלגה או הבן של ראש הממשלה [גלעד שרון, האנטר ביידן], או\גם מקורבים משפחתית. מדובר בסכומים קטנים יחסית (מאות אלפי שקלים או מיליונים בודדים), מי ישים לב? החשש לחשיפה ותסבוכת לא גדול. מהי "חברת מקנזי"? חברת ייעוץ בינלאומית גדולה, וותיקה ומפורסמת (תאגיד הדומה למקדונלד'ס). בכל מדינה יש זכיין מקומי שקנה את הזיכיון לשימוש בשם. שם גדול ומועיל.

ועכשיו לתוכן של הדו"ח (שלא פורסם, הוא סודי ביותר, אבל כולם יודעים אותו):

1. עד שנת 2030 (שנת הסגירה המוצעת) כבר לא יהיה צורך בבנזין וסולר, כי ימות המשיח יגיעו, וכולם ייסעו במכוניות חשמליות (ומשאיות? ומטוסים?).
2. מכירת קרקעות מתחם בז"ן לבנייה יממן את הפיצוי לבעלי בז"ן – פיצוי על סגירת המפעל בכוח (כלומר הלאמתו).

שני הרעיונות הם שטות מוחלטת. הראשון הוא פנטזיה ירוקה חסרת שחר. כל הגורמים המקצועיים בעולם (למשל ה-IEA או ה-BP) צופים שצריכת האנרגיה והנפט ימשיכו לגדול עד הודעה חדשה. אידיאולוג ירוק יכול לחלום חלומות וורודים, אבל חברת ייעוץ רצינית (??) צריכה סימוכין והנמקות. אי אפשר לשלוף תחזיות מהפנטזיות של הירוקים ולהציגן כעובדות. הנחת העבודה (ברירת המחדל, על פי הניסיון עד כה) היא שבשנת 2030 יצרכו נפט לא פחות מהיום, וכנראה יותר בגלל גידול אוכלוסייה. בכל אופן, אם ב- 2030 לא יהיה שימוש בבנזין (כמו שחולמים הירוקים) יפסיד בז"ן כסף, וייסגר מסיבות כלכליות, בעצמו, ללא עזרת הירוקים או החלטת ממשלה. אז מה הבעיה, למה צריך להחליט עכשיו על סגירה בכוח? מה? הם לא סומכים על התחזית של עצמם?

הרעיון השני (מכירת הקרקעות) שטותי באותה מידה. מי יודע מה יהיה הביקוש וערך הקרקע ב-2030? מי ירצה לגור ב"מטרופולין" שאין בו פרנסה? למה שיקנו דירות? ממה ישלמו? מהקצבאות? (גם היום חיפה מאבדת אוכלוסייה ומחירי הדירות בה מהנמוכים בישראל).

עוד "חכם ציון" הבוחש בנושא הוא ראש אגף התכנון במנהל מקרקעי ישראל.

2531 3

הוא תכנן בשטח שכונות חדשות בהיקף 83 אלף יחידות דיור (כ-350 אלף נפש), כלומר "תכנן" (צייר על הנייר) מטרופולין נוסף גדול מחיפה של היום. אין בעיה לצייר, הנייר סובל הכול, גם ציורים יפים. מאיפה יבואו האנשים, ממה יתפרנסו, ומדוע שיבואו בכלל? תיקו. העיקר ציורים יפים, כולל ציורים של "אזורי תעסוקה". יעסקו במסחר (קניונים) ומשרדי עורכי דין... אולי יהיו פועלי נמל סינים שיצטרכו דירות...

בז"ן, כמובן, לא מעלים בדעתם סגירה. הם הכינו תכנית אב כוללת להרחבה וגידול, כולל מפעלים נוספים בשטחים שירכשו בצמוד למפעל (השטח הצפוני). התוכניות אושרו בכל דרגי התכנון המוסמכים כולל המועצה הארצית לתכנון. עכשיו הנושא נידון בבג"ץ, בו מכהנים כידוע, המומחים הגדולים בארץ לכל דבר – לתכנון עירוני, לתעשייה, לנפט, ולאיכות אוויר – להכככול. שום דבר בארץ לא מתבצע ללא אישור הבג"ץ. הבג"ץ הוא האפיפיור שלנו, הוא infallible – לא יכול לטעות – שוררת עליו רוח הקודש והוא שליח אלוהים.

אני מרשה לעצמי לקוות ולנחש שהשכל יגבר ובסוף לא יסגרו את בז"ן. אבל הלחימה העיקשת, הרעש שהירוקים עושים! האין הוא מחמם לב ובטן?

יעקב

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר 

עודכן לאחרונה ב חמישי, 05 דצמבר 2019 17:41
שחרורון
לא מאהבת הטבע כי משנאת ה״עשירים״
כמו כל החברתיים שפועלים לא מאהבת הטבע אלא מצרות עין וקנאה באלו ש״יש להם״ - כך גם הירוקיםכל פעם שמגיע מישהו עם שריון נוצץ ואידאלוגיה מתקדמת ורגישה שאל את עצמך האם מאהבה או משנאה? אם הוא עושה זאת משנאה, הוא לא יותר ממפעיל קו חלוקה של בולשיט
0
יעקב
שיטת השקשוקה
היה הסרט "שיטת השקשוקה" של המרקסיסט מיקי רוזנטל. בסרט הוא הציג כאילו מעבירים את נכסי המדינה (בזן) לידיים פרטיות - לעופר - בגרושים, ושודדים את המדינה ומעשירים את הטייקונים, והטייקונים (כלומר עופר באמצעות בזן) מרעיל את האוויר והורג את "העם" המסכן עם זיהום אוויר כדי להתעשר.הצרה עם הנרטיב השקרי הזה (חוץ מהשקר...) היא - שדווקא בעת הבעלות של המדינה על בזן לא טיפלו כלל בזיהום האוויר, והזיהום הנוראי נוצר אז. כלומר - המדינה הרעילה את העם.ב 10-12 השנים האחרונות, מאז הופרט המפעל, אילץ משרד איכות הסביבה את בזן להתקין מטהרים ומסננים, וזיהום האוויר ירד - תחת בעלות הטייקונים - אולי ב 80% לעומת מה שהיה בעת הניהול של מפא"י.הכעס על זיהום האוויר מוצדק, והשיפור היה דרוש. אבל הטענה שהמדינה דואגת ל"עם" והטייקונים מרעילים את האוויר למטרות רווח - זה בדיוק ההיפך ממה שקורה.
0
יעקב
רמת הזיהום במפרץ אינה חריגה
רמת זיהום האוויר בפרץ חיפה, כעת, אינה חריגה מהתקן המותר.ראו בקישורים אלה http://www.envihaifa.org.il/www.sviva.gov.il/InfoServices/ReservoirInfo/ResearchAndPublications/Pages/Publications/P0801-P0900/P0877.aspx
0
אירופאי
כלל אצבע
"אידיאולוג ירוק יכול לחלום חלומות וורודים, אבל חברת ייעוץ רצינית (??) "חיזוק לתגובתי מהפוסט הקודם, לקוות שמיקור חוץ ע"י גוף ממשלתי יספק תוצאות יותר טובות מהגוף עצמו הינו מקור לאכזבה.
0
עמי
מעולה!
אין חדש תחת השמש. ה"ירוקים" של היום הם אותם עובדי אלילים של פעם שהיו מוכנים להקריב בני אדם כמנחה לאלת האדמה.
0

3000 תוים נשארו