שלישי, 08 אוגוסט 2023 05:39

מדוע משרדי עורכי דין "המובילים בישראל" – אינם סבירים באופן קיצוני?

עשרה משרדי עריכת דין "מובילים" פרסמו מודעה "לכולנו יש זכות לסבירות". התוכן – אוסף סיסמאות מנותקות מהמציאות. אם אלה מיטב הנימוקים שידידנו המלומדים הצליחו ללקט, אכן אין מקום ל"עילת הסבירות"!

 2645

שופט הוא אדם ככל אחד מאתנו, עורך דין לשעבר עוטה גלימת שיפוט בהווה. כאדם יש לשופט אידיאולוגיה אישית, אמונות, השקפה פוליטית והטיות אחרות (כולל "הצד עליו קם בבוקר"...). קשה לנטרל הטיות אישיות אלה וגם לא צריך לצפות לכך.

שופט נדרש להפעיל שיקול דעת ו"שכל ישר" לעיתים קרובות ועל כך אין עוררין; אך הפעלת עילת הסבירות, כשיקול העומד בפני עצמו, נגד החלטה פוליטית שאינה כרוכה בהפרת חוק היא הטיית-על. משל פסק השופט: המינוי של פלוני לתפקיד עומד בתקנות, ובדרישות החוק – למרות זאת, בעיני אינו סביר (אולי כי המועמד האחר עדיף בעיני).

למעלה מ- 2,500 עורכי דין וגם כ-4,000 עובדים אחרים, כולל מתמחים – מועסקים במשרדים הגדולים החתומים על העצומה הפוליטית; וכך סיפר אחד מהם: "כשלושה שותפים בכירים במשרד יזמו את 'הצטרפות' המשרד לעצומה, יש להניח שנועצו גם באחרים". אפס היתכנות שעובד כלשהו מ-400 העובדים האחרים יעז להביע עמדה מנוגדת לשותפים הבכירים. כמובן שאין חתימות ושמות של ה"מוחים", אלא כסות של "המשרד". משל קיימת ישות עצמאית – "משרד", ללא בני אנוש שונים זה מזה.

ל"משרד" אין מוח ואין מחשבה עצמית; "משרד" לא "אוהב", אינו "שונא" ונטול עמדה פוליטית (ל"משרד" גם אין זכות להשתתף בבחירות לכנסת...). תכונות אלה ניתן לייחס רק לאדם, לפרט. לכן מדובר במצג מטעה – האנשה של קולקטיב וירטואלי שאינו קיים במציאות. מזכיר מאד משטרים קומוניסטים בהם עריצות וכפיה בוצעו תמיד "בשם העם".

על תוכן העצומה

"חקיקה זו תפטור את הרשות מחובתה לנהוג בסבירות ולפעול לטובת הציבור" –

עורכי הדין יודעים כי הרשות אינה רשאית לפעול בנגוד לחוק – כך היה וכך יהיה – אין שינוי בעקבות הרפורמה. כל הפוליטיקאי, בקואליציה ובאופוזיציה, לעולם יצדיק את עמדתו ב"טובת הציבור". עד 1983, לדוגמה, נאסרו שידורי צבע בטלוויזיה ל"טובת הציבור"... ועד 1993 היה בישראל ערוץ רדיו אחד וערוץ טלוויזיה בודד – גם זה נומק לאורך למעלה משלושים שנים ב"טובת הציבור"...
"הציבור" מצביע בבחירות על העדפתו הפוליטית – זו הדמוקרטיה. אפלטון דחה את הרעיון הדמוקרטי. בעיניו השלטון צריך להימסר למלך הפילוסוף, לאליטה של החכמים והמוצלחים ביותר, להם תהיה סמכות כמעט בלתי מוגבלת – הם יחליטו עבור העם הנבער מה סביר.

"סבירות" תלויה באידיאולוגיה, בהשקפת עולם אישית – לא קיים "מד סבירות". אנחנו, באתר זה, סבורים לדוגמה כי די ב-6 משרדי ממשלה במקום ב-34 הקיימים. יש להניח שרק מיעוט שותף לדעתנו הסבירה בהחלט. הציבור המצומצם ששותף לרעיון "מדינת החופש" שמוצג כאן ב"קו ישר" מבין כי רוב רובן של פעולות ממשלות ישראל לדורותיהן אינן סבירות במודל של "מדינת חופש". האם בית משפט מסוגל להכריע אם ביטול משרד החינוך (לדוגמה) היא החלטה שלטונית סבירה?

מתן "אור ירוק לשחיתות ולסיאוב" – משפט מטעה ומְכֻוָּן של ידידנו המלומדים. משתמע, כי הרפורמה מבטלת את כל החוקים נגד מעילה, גנבה, הונאה, זיוף, דיבה, שוחד, תקיפה מינית ועוד. ה"משרדים" נותנים דרור למצג שווא כאילו המחסום היחיד בפני "השחיתות והסיאוב" עד עתה היה "עילת הסבירות" ומעכשיו – הופעל "אור ירוק". האם המלומדים באמת מאמינים בשטות זו? האם מאות ה"בכירים" במנגנון המדינה שהורשעו עד כה – מראשי ערים, עובדי ציבור ועד לפוליטיקאים – הורשעו בזכות "עילת הסבירות"? ראו רשימה חלקית כאן וגם וכאן.

"הזרמת כספים פרועה למגזרים ולמקורבים" – זה אכן אחד מהחסרונות העיקריים של משטר סוציאל-דמוקרטי באשר הוא מאז ומתמיד. משטר שמאפשר העברת כספים משמעון אל ראובן כי לראובן "מגיע". הפוליטיקאי, יוזם החוק, מקווה לתמיכתו של ראובן בבחירות, הרי הוא "סידר" לראובן הכנסה מהמיסים של שמעון; ומי מחליט למי "מגיע" וכמה? רק פוליטיקאים – אין לכך תחליף בדמוקרטיה.

"הזרמת הכספים" נמשכת מאז קום המדינה הדמוקרטית, וכמובן גם לאורך העשורים בהם "שוט" "עילת הסבירות" עמד לשימושם של שופטים. קשה להאמין ש"בכירי המשפטנים" החתומים לא יודעים זאת.

אין לאף פוליטיקאי תמריץ לשנות פגם בסיסי זה בדמוקרטיה ("הבאג הדמוקרטי"), אין שופט בדימוס שיכתוב מאמר ולפחות יציע שינוי-משטר שיצמצם את "הבאג הדמוקרטי". יתרה מכך – הם תומכים בשיטה. פוליטיקאים מתרעמים על "הבאג" רק כאשר יריב אידאולוגי ופוליטי מצליח להטות את צינור העברת הכסף אל קבוצתו ותומכיו (כמו המונח הצבוע "תמיכה בחרדים").

יש תחליף: כל העברת כספים, החל בחוק "בריאות חינם", דרך מימון טיפולי פוריות ועד לקצבאות זקנה גורפות, מסובסידיה לתחבורה ועד למענק של מיליארדים מכספי האזרח לחברת אינטל – יחייב אישור במשאל-עם ברוב מיוחס. לצערנו אין בישראל מנגנון של משאלי עם כמו בשווייץ שמאפשר לאזרחים לעקוף את המנגנון הפוליטי. לא פוליטיקאים ולא בית משפט יחליטו, מסכימים? האם תסכימו כי המוסד הדמוקרטי העליון יתבסס על משאלי-עם?

הסוציאל-דמוקרטיה העכשווית מפקירה בקלות זכות יסוד טבעית בסיסית – את זכות הקניין של שמעון על פרי עמלו. החרמה של קניינו, באמצעות מיסים, כדי להעביר כסף לראובן.

"פגיעה בלתי הפיכה באמנה הבסיסית שבין הממשלה לבין הציבור": יועילו המשפטנים לשלוף "אמנה בסיסית" זו. יש חוק, אין "אמנה" נסתרת לפיה פוסקים.

"אסור לאפשר לממשלה לפעול בחוסר סבירות": נכון, ואם לדעתכם תפעל כך – נא החליפו את הממשלה בבחירות הבאות.

ה"משרדים" החתומים מציגים מציאות מדומיינת, דקלום של סיסמאות מנותקות מהידע ומהעובדות שבוודאי ידועים לעורכי הדין המועסקים בהם. בייחוד לאלה המושתקים על ידי לוגו המשרד שבתחתית המודעה.

מוטי היינריך

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב שלישי, 08 אוגוסט 2023 06:13
מיכל
"כמה מידידי הטובים ביותר עורכי דין".
קצר וקולע.
1
דוד סלוטקי
מעניין אותי לדעת אם הכותב הנכבד מאמין למילה אחת שהוא עצמו כתב.
אין מה לענות אפילו על משפט אחד מדברי ההבל שנכתבו.
-5
Anonymous
ואללה שכנעת
2
יעקב
עילת הסבירות מתה.
עכשיו באופנה "פרסונלי".
0
אבי נצר
משאל עם - איזון לשיכרון של המוסדות הדמוקרטים.
להערכתי כל צמצום בכלים שיפוטיים פוגע בדמוקרטיה. מאידך הוספת נדבך דמוקרטי בצורה של משאל עם עשוי בהחלט לאזן את שכרון הכוח של המוסדות הדמוקרטים, ממשלה, כנסת, רשות שופטת.
0
מילטון
ומנגד
אף אחד לא מחליף ממשלה בגלל פקיד או שר שקיבלו החלטה בלתי סבירה באופן שבערך אף פקיד או שר אחר לא היו מקבלים. יש לאפשר לאזרח הקטן ולעותר הציבורי לבקש לעצור פקידים ושרים כאלה במערכת איזונים ובלמים, ובג"צ הוא מערכת כזו. בפועלו במתודולוגיה ברורה ועל סמך חקיקה ופסיקה קיימת, מנטרל בג"צ מוקשים. לרוב, גם השופט השמרן וגם הליברל, בעושם שימוש באותם הכלים, יגיעו לאותן ההכרעות. ולעיתים, אכן תהיה הטיה מצידם ושופט אחד יכריע הפוך מהאחר. אין מערכת מושלמת, ובוודאי לא נתקדם לעברה אם נחזק את כוחה של הרשות החזקה מכולן, הדורסת את החוק והפרט בעשרות אלפי מתוך עשרות מיליוני הפעולות שהיא עורכת בשנה. הקשקוש של "שלטון בג"צ" הוציא לחלוטין מפרופורציה את עומק הבעיה המדוברת, ומבקש להחליף אותה בבעיה גרועה מאות מונים ממנה.
0
יעקב
פסיקה פה אחד
מה שמאפיין את בג"ץ בארץ היא (בין השאר) האחידות הרעיונית. מרבית הפסיקות הן או פה אחד או ברוב גדול (10 נגד 1 בעניין דרעי).
זו דוגמה קטנה לחוסר הסבירות של בג"ץ. בארה"ב, למשל, מתקבלות מרבית ההחלטות של בית המשפט העליון ברוב 5:4. ( 5 סוברים ככה וארבע הפוך).
בג"ץ אינו הגוף שמסייע לאזרח הקטן שנרמס על ידי השלטון החזק לקבל עזרה והגנה - כמו שמלמדים בבתי הספר בשיעורי אזרחות.
בג"ץ הפך לזרוע של האופוזיציה, ההולך ומטרפד כול החלטת ממשלה וכנסת, בשם האידאולוגיה. (והאופוזיציה, היודעת זאת, רצה לעתור נגד כול החלטת ממשלה).
היה נחמד לו בג"ץ היה מה שכתוב בספרי אזרחות שהוא צריך להיות - זרוע להגנה על זכויות האזרח. המציאות שלנו בג"ץ אינו אלא שחקן פוליטי נוסף, ועוד אחד שפטור מהתמודדות בבחירות.

2
יעקב
איזונים ובלמים
היה נחמד אם בג"ץ היה כפוף אף הוא לקצת איזונים ובלמים.
2
יעקב
"הזרמת כספים פרועה למגזרים ולמקורבים"
זה היה מאז ומתמיד. (הסדר חובות הקיבוצים). הבעיה שנגדה מפגינים היום אינה "הזרמת כספים" אלא - למי מזרימים כספים.
אותו דבר עם "פוליטיזציה של המשפט" -- כאשר אני ממנה שופטים מהמחנה שלי זה נורמלי ותקין ואובייקטיבי - כאשר אתה ממנה שופטים מהמחנה שלך - זו פוליטיזציה.

2
לוי
מן העצומה: דבר לא ימנע עוד מרשויות השלטון... תוך פגיעה בזכויות הפרט ...
כך כתבו בעצומה עורכי הדין המובילים: "דבר לא ימנע עוד מרשויות השלטון לקבל החלטות בלתי סבירות בעליל, תוך פגיעה בזכויות הפרט ... "

ובאיזה חוק מעוגנות זכויות הפרט ? ב-2 חוקי היסוד משנת 1992 - 'כבוד האדם וחירותו' ו'חופש העיסוק'. חוקי יסוד אלה הם לב ליבו של העניין. וכך הם מפרטים:
2. אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם ...
3. אין פוגעים בקניינו ...
5. אין נוטלים ואין מגבילים את חירותו ...
ובחוק יסוד חופש העיסוק - סעיף 3. כל אזרח ... זכאי לעסוק בכל עיסוק ...

נו, מה נאמר אנו, קומץ חתרני מדינת החופש - חזון אחרית הימים.

אך אבוי ! תיקון עילת הסבירות יאפשר לשלטון "פגיעה בזכויות הפרט". כך מבהירים עורכי הדין המובילים. חובה למנוע זאת.

וכי אנחנו נכפור בזה ?

אך יש בעיה ... מן הצד האחד טוענים מתנגדי "המהפכה המשפטית": הממשלה וח"כי הקואליציה הם המסכנים את זכויות הפרט. בית המשפט הוא מגן הזכויות. אך מנגד טוענים מצדדי "הרפורמה המשפטית": נהפוך הוא. בית המשפט הוא הפוגע בזכויות. הרפורמה המשפטית תחזק אותן.

אז מנקודת המבט שלנו, שוחרי מדינת החופש, מי מהצדדים צודק ?

אולי מפתיע, אך אף לא אחד מהצדדים. אלה גם אלה טועים. הפגיעה בזכויות הפרט נמצאת בכלל במקום אחר. היכן ? ב-2 חוקי היסוד עצמם !
אמנם כן. כך כתוב בסעיף 8 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו (ובסעיף 4 לחוק יסוד חופש העיסוק): "אין פוגעים בזכויות שלפי חוק-יסוד זה אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, ... ".
יש להבין, אין מדובר כאן באפשרות תאורטית שעם צמצום עילת הסבירות, הכנסת תחוקק חוק שיפגע בזכויות. אף לא בסכנה פוטנציאלית שהממשלה היא שתפגע. לא, הפגיעה בזכויות הפרט - לחיים, חירות, קניין (ועיסוק) - היא עצמה מעוגנת בחוק. ולא בחוק רגיל, אלא בחוק היסוד ש ... שנועד לעגן זכויות אלה, ולהגן עליהן.

ובחסות הפגיעה המותרת בחוק היסוד, המדינה, שנוטלת חלק מפירות עמלו של א' ומעניקה אותו לב', הופכת את א' לעבד של ב' (תשלומי ההעברה). המדינה אוסרת על כל אדם להחזיק בביתו את כספו שלו, אותו הרוויח ביושר ואף שילם עליו מס, אלא בסכומים קטנים והולכים שהיא בטובה מתירה (החוק לצמצום השימוש במזומן). אזרח איננו זכאי לעסוק בכל עיסוק, אלא אם המדינה מרשה לו (היתרי עיסוק). וכו' ...


1
מיכל
בחוק אידיאולוגי, איזו אידיאולוגיה גוברת זו של הכנסת או זו של השופט?
"הפגיעה בזכויות הפרט - לחיים, חירות, קניין (ועיסוק) - היא עצמה מעוגנת בחוק. ולא בחוק רגיל, אלא בחוק היסוד ש ... שנועד לעגן זכויות אלה, ולהגן עליהן."

אכן חוק יסוד כבוד האדם מאפשר לכנסת לחוקק חוקים נגד הג'ינג'ים, אם החוקים בעיני הכנסת לתכלית ראויה ומידתיים. אבל אם לדעת בית המשפט החוק אינו לתכלית ראויה ואינו מידתי – בית המשפט רשאי לפסול את החוק.

כך היה וכך יהיה, אסור רק להשתמש במונח "סבירות". מותר לבית המשפט להשתמש במילים "תכלית" וגם "מידתי".

במקרה הג'ינג'ים המאבק בין הרשויות הוא אידיאולוגי. איזו אידאולוגיה גוברת?

0
לוי
מי יקבע את האידאולוגיה ?
מיכל אמר/ה :
בחוק אידיאולוגי, איזו אידיאולוגיה גוברת זו של הכנסת או זו של השופט?

אבקש להבחין בין שני סוגי משטר: המדינה האטטיסטית ומדינת החופש.

במדינה ישראל האטטיסטית יש לשאלה זו מקום. היות והזכויות לחיים, חירות וקניין (ועיסוק) מוגבלות בחוק היסוד עצמו, הרי שקיימת ל"מישהו" בשלטון המדינה הזכות לקבוע את מה שכתב הנשיא לשעבר של בית המשפט העליון "ערכיה של מדינת ישראל הם לא רק אמת מידה לפירושן של זכויות האדם שלנו אלא גם אמת מידה חוקתית להגבלה חוקתית על זכויות האדם".

אם יש מקום לשאלה, אזי חייבת גם להינתן תשובה. וכאן המחלוקת האדירה בציבור. לכאורה, האידאולוגיה חייבת לבוא מהריבון, שהוא האזרח, ובמשטר דמוקרטי זו הכרעת הרוב. באותו "לכאורה" לבית המשפט כלל לא צריך להתקיים מעמד בשאלות אידאולוגיות.

מדוע "לכאורה" ? כי חוק היסוד עצמו עמום, מעורפל, איננו מוגדר. שלושת העקרונות לפגיעה בזכויות - ערכיה של מדינת ישראל, תכלית ראויה, ומידתיות - ניתנים לכל פרשנות שהיא. היות וחברי הכנסת המכובדים, תחת כובעם כ"רשות מכוננת" (המצאה משפטית של מר אהרון ברק, שלא מעוגנת באף חוק !) התרשלו בהגדרת עקרונות אלה, או עיממו אותם בכוונת מכוון - הרי שהם במו ידיהם גילגלו את ההכרעה האידאולוגית למגרש של בית המשפט. מי אם לא בית המשפט מוסמך לפרש חוקים לא מוגדרים ?

ובמדינת החופש (ההיפוטית) - לשאלה כלל אין מקום. הזכויות לחיים, חירות וקניין הן זכויות טבעיות. הן קיימות לאדם מעצם היותו. הן לא הוענקו לאדם ע"י המדינה, ולכן אין למדינה זכות לפגוע בהן.

לעניין חוק יסוד כבוד האדם וחירותו - ללא סעיף 8, השאלה האידאולוגית תתאיין.
והתשובה האידאולוגית ממילא כבר קיימת בסעיפים הקודמים של החוק.

0

3000 תוים נשארו