שבת, 13 ינואר 2024 21:14

"הקונספציה השגויה" – האם בלעדית לנתניהו?

כדי "להשמיד את תשתיות החמאס" לפני 5 או 10 שנים הייתה נדרשת מלחמה כוללת, לא פחות. גם ניתוק הכסף מקטאר היה מתדרדר למלחמה. אף אחד בקואליציה, באופוזיציה, בתקשורת ובממסד הבטחוני לא היה תומך במלחמה יזומה כזאת.

מאז אותה שבת, תוקפים רבים את מה שמכונה "הקונספציה השגויה של נתניהו" מול החמאס. כמעט כל ישראלי "יודע" כי הייתה קונספציה, היא רק של נתניהו – וזו הייתה שגויה.

חלפו כ-20 שנים של חיסולים ממוקדים, ומבצעים מלחמתיים נגד מדינת עזה, קשה לזכור ולהבדיל: "עמוד ענן" (נובמבר 2012), "עופרת יצוקה" (דצמבר 2008), "צוק איתן" (יולי 2014), "שומר חומות" (מאי 2021), "מגן וחץ" (מאי 2023). בין לבין התמודדה מעטפת היישובים סביב מדינת עזה מול מלחמת התשה מתמשכת, בעצימות נמוכה יחסית, של ירי רקטות ובלוני תבערה. לאורך אותן כעשרים שנים התחלפו ראשי ממשלה: שרון, אולמרט, בנט, לפיד – וברוב התקופה בנימין נתניהו. גם שרי ביטחון התחלפו: שאול מופז, עמיר פרץ, אהוד ברק, משה יעלון, אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, בנימין גנץ, יואב גלנט.

הקונספציה

הקונספציה גרסה כי לצד הרתעה צבאית מתמשכת ניתן "לרסן" את החמאס אם נשפר את חיי אזרחי עזה. ממשלות ישראל אפשרו מעבר דולרים מקטאר, הנפיקו רישיונות עבודה בישראל, הזרימו חשמל לרצועה (תוך וויתור על תשלום מלא לחברת החשמל), התקיימו יחסי מסחר עם עסקים בישראל, נבנה אזור תעשייה משותף במחסום ארז שהכיל בשיאו כ-210 מפעלים ובתי מלאכה, אפשרנו טיפול רפואי בבתי חולים בישראל אפילו למשפחות בכירי החמאס ועוד. ההנחה הייתה שתושבי מדינת עזה "יתרגלו" לחיים טובים לצד מדינת ישראל, יפיקו תועלת כלכלית וחברתית – כך תובטח רגיעה יחסית לאורך זמן, נוכל להכיל ולנהל אירועים ביטחוניים בעצימות נמוכה – לא נעים, אבל לא נורא...

הקונספציה לא הניחה שתושבי עזה יהפכו ל"חובבי ציון". לכן, במקביל, נבנו אמצעי הגנה והתרעה כגון חסימת האפשרות לחדירה לישראל באמצעות מנהרות, מערך התרעה של תצפיות מאוישות ועוד.

נתניהו (וכל האחרים) לא השלו עצמם לגבי אופייה הרצחני של ממשלת עזה ושל האמונה והמטרה של הנהגתה – "פתרון סופי" לבעיית ישראל מהים עד לנהר. הקונספציה גרסה שיש לנהל את המציאות, לדחות מלחמה כוללת ובין לבין להלום לפעמים בפטיש ענק בחמאס כאשר הם "מגזימים".

לאורך אותם עשורים מתחדדת ההכרה אצל נתניהו, כי מדינה ערבית ביהודה ושומרון מסכנת את קיומה של מדינת ישראל, קל וחומר ישות מאוחדת שתשלוט ביהודה-שומרון-עזה גם יחד (עם "מעבר בטוח" חוצה ישראל). ישות כזאת תחלוש מהרי יהודה ושומרון בכינון כמעט ישיר על ליבה של מדינת ישראל מגדרה עד לחדרה כולל נתב"ג. נתניהו גם מבין שלנושא הפלסטיני לא קיים פתרון מעשי בעתיד הנראה לעין ובלשון עממית: "אין פרטנר" או כדברי פרשנים ו"מומחים": "אין אופק מדיני".

קונספציה משותפת לכולנו

מורה שמסמן לתלמיד שגיאה במבחן, רושם ליד הטעות את התשובה הנכונה. בטיעון של דוברים ומומחים כי הייתה קונספציה שגויה, חבויה הנחה כי המבקר יודע מה הייתה צריכה להיות ההתנהלות הנכונה מול החמאס.

מול נתניהו, בזמן אמת, לא עמד "מורה" שסימן לו במחברת "שגיאה" במדיניותו מול החמאס. איש מבין מאשימי נתניהו לא גרס בזמן אמת כי צריך לכבוש את עזה ולהשמיד את החמאס – לא בקואליציה, לא באופוזיציה ולא בתקשורת. גיא פלג, פרשן חדשות ערוץ 12, מבכירי מבקרי נתניהו, אמר בשיח ביקורתי על נתניהו (20/12/23 או בסמוך) – "לא מתפקידי להציע תוכניות".

לקונספציה היו שותפים רבים: החל בליברמן השותף לממשלת נתניהו בשנים 2013-2014 ועד לממשלת בנט-לפיד-גנץ בשנים 2021-2022. ממשלת "השינוי" של בנט-לפיד חזרה ואישרה את המימון הקטארי, אבל דרך מצרים שהעבירה דלק וסחורות לעזה במימון קטאר; מצג שווא של הפסקת הסיוע. כמעט איש לא התריע או הציע קונספציה חלופית שגם מציגה מענה סביר לתוצאה המלחמתית הצפויה לניתוק המימון מקטאר. לא ידועה עמדה שונה שצמרת צה"ל הציגה, לא ראשי מוסד, לא שב"כ. קשה אפילו למצוא התבטאות יחידה שהציעה לנתק את קטאר, ולפלוש מיד לעזה "להשמדת תשתיות החמאס".

סיכום מייצג של הקונספציה של כל "תושבי ישראל", ללא הבדל דת-מין-גזע, ניסח היטב עמוס הראל (2018) – מבכירי כתבי עיתון "הארץ" שאינו חשוד באהדה לנתניהו.

2650 

לא קשה לדמיין את הסערה, הסרבנות המאורגנת וההפגנות בישראל אילו נתניהו היה מקבל החלטה לפני 5 או 10 שנים על מלחמה כוללת בעזה שתוצאותיה היו דומות למצבנו היום בזמן כתיבת כתבה זו.

כדי "להשמיד את תשתיות החמאס" לפני 5 או 10 שנים הייתה נדרשת מלחמה כוללת, לא פחות. בהנחה שנתניהו היה מצליח "לשכנע" את הקואליציה ואת מערכת הביטחון ליזום מלחמה. כלום קיים ספק כיצד היו מגיבים בתקשורת, באקדמיה, ברשתות ומומחי ביטחון ל"מלחמת נתניהו"?

כדי לפתוח במלחמה ולשים קץ לקונספציה שסינדלה מדינה שלמה, ימין ושמאל כאחד, נדרשו 1,400 הרוגים וחטופים. ללא הקורבנות, היינו ממשיכים לשגות בפנטזיות ומתעוררים בעתיד רק לאחר 10,000 קורבנות.

באחד מהראיונות אמר נתניהו כי "לא הייתה לגיטימציה" למלחמה יזומה בעבר. ואכן, לא הייתה לגיטימציה צבאית, פוליטית וגם לא עממית. ישראל אינה ייחודית במלכודת מסוג זה. אמריקה הצטרפה למלחמת העולם השנייה רק לאחר התקפת הפתע היפנית על פרל הארבור למעלה משנתיים לאחר פרוץ המלחמה. נדרשו 2,500 הרוגים אמריקנים לשינוי הקונספציה. המלחמה בטרור האיסלאמי של אל קאעידה ודאע"ש לא פרצה לפני שארה"ב סבלה למעלה מ- 3,000 קורבנות בפיגוע התאומים. ישנן דוגמאות היסטוריות נוספות.

להדביק לנתניהו את הקונספציה שהייתה נחלת "כולם" זו רשעות פוליטית לגיטימית – במקרה הטוב; מיקוד האשמה בנתניהו ייצור מסך עשן שעלול לשבש את חשיפת השותפים לקונספציה ולמחדל הצבאי שאין בו ספק.

מוטי היינריך

הערה: הקונספציה השנייה של נתניהו, שלא הייתה נחלת כולם, "עדיף חמאס בעזה מאשר הרשות הפלסטינית" – בכתבה נפרדת.

הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה

עודכן לאחרונה ב ראשון, 14 ינואר 2024 07:10
אבי
ביביסט
אתה ביביסט.
נתניהו אבי הקונספציה. וכל הכבשים סביבו לא טרחו להפריך את השטות.
נתניהו צריך ללכת הביתה

2
יואל
סלחתי לך אבי כי חטאת
"אתה ביביסט" - קריאת הקרב הטיפוסית של אלו שאינם יכולים לפרמל טענה בצורה קוהרנטית..

"נתניהו אבי הקונספציה"
מאחר שהקונספציה האמיתית שנכשלה היא הרעיון של חלוקת הארץ כפתרון לקונפליקט הישראלי-ערבי והקונספציה הזאת קדמה לביבי ניתן לפסוק שאתה טועה.

5
Anonymous
א. הדוגמא של פרל הרבור גרועה, ישראל היא הריבון בשטח ולישראל יש אחריות להבטיח את הבטחון באזור.
ב. בקונספציה הכושלת היו רק גזרים. לא היו מקלות.
ג. ההרתעה נשחקה בגלל תפיסת עולם פרוגרסיבית של ראשי הצבא ובאישור הדרג המדיני
ד. מי שיאשים את הבגץ שקרן או טיפש.
ה. מהאוייב לוקחים, לא נותנים.
ו. יש לעודד הגירה, יש להקים משרד לעידוד הגירה. לקנות נכסים שם. לאפשר להם לצאת דרך בן גוריון עם כסף שיעשו ממכירת הנדלן. זה עבד בשנת 68, יצאו עם מענק 8.5% מתושבי עזה בשנה אחת. ואז הפסיקו.

0
Anonymous
אגב ביבי היה צריך לפטר את הבכירים כמו שרוזבלט פיטר אחרי פרל הרבור ולפני כניסה למלחמה.
2
ס.דוד
ביבי
ביבי לחץ על הצבא להציב ביו"ש כ-90% מהסד"כ.
ביבי הוא עבריין מואשם בפלילים.
ביבי הוא שקרן בלתי נלאה.
ביבי ניסה לפרק את המערכת המשפטית.
ביבי פועל לפי האינטרסים הפרטיים שלו, שברובם סותרים את האינטרסים של המדינה. ביבי חייב להתפטר מראשות הממשלה, עכשיו!!!




-1
יואל
ס.דוד כמוס לפרה ולסוס
"ביבי לחץ על הצבא להציב ביו"ש כ-90% מהסד"כ'
כבודו בסוד העניינים ומכיר את פריסת הכוחות הצהלית? אם כן - חשיפת המידע מהווה פגיעה בביטחון המדינה ומעילה באמון שניתן בך על ידי רשויות הצבא.
אם לא אזי אתה סתם חרטטן שבודה מספרים ואחוזים.
איום ביטחוני או חרטטן, pick one.

"ביבי הוא עבריין מואשם בפלילים"
נראה שאין לך מושג איך מערכת המשפט עובדת - ביבי מואשם, המשפט טרם לא הוכרע, ביבי טרם נמצא *אשם*, כלומר טרם נמצא שהוא *עבריין*

"ביבי ניסה לפרק את המערכת המשפטית" החלשת וריסון בג"ץ אינם 'פירוק' המערכת המשפטית.

1
ס.דוד
ביבי מלך ישראל
יואל, אתה צודק. יתכן שקצת יותר מ-90% מצה"ל היה פרוס בשטחים ב-7/10/23. כפי פורסם באמצעי התקשורת, שפוגעים בביטחון המדינה ובביטחון ביבי, 32 גדודים היו פרוסים , דרך קבע, בשטחים הכבושים ו-2 גדודים בלבד היו מוצבים בעוטף עזה. מה שעוד פורסם, ואת זה דובר צה"ל הכחיש בחצי פה, ונא לא לצטט זאת, מחשש לביטחון המדינה, שלפני סוכות הופנו כוחות נוספים לשטחים כדי להגן על יושבי הסוכות שם. לא פורסם כמה גדודים, אם בכלל, שהו באותה עת בגזרות האחרות.
למען השכלתך המשפטית, שלוקה מאד בחסר, ביבי הוא עבריין מואשם בפלילים, עם סיכוי גדול, במידה ולא תהיה עסקת טיעון, להיות מורשע ולהיענש במאסר ממושך. ביבי מבין זאת היטב ולכן הוא נלחם בחירוף נפש על חירותו.

1
יואל
דוד, שאינו מלך ישראל
רצוי מאוד להוסיף סימוכין לטענתך לגבי פריסת הכוחות...

"מה שעוד פורסם, ואת זה דובר צה"ל הכחיש בחצי פה"
אם אתה לא מקבל את דבריו של דובר צה''ל לגבי ניוד כוחות היפוטתי בחג הסוכות, למה אתה מקבל את נתוני הסד"כ (32 בשטחים מול 2 גדודים בעוטף גוש קטיף) כנכונים?

"ביבי הוא עבריין מואשם בפלילים"
לא, 'עבריין' הוא אדם ש*ביצע* עבירה. טרם הוכחה אשמתו ולכן הוא איננו (עדיין?) יכול להיקרא 'עבריין'.

1
בצלאלי
המחדל היה של הדרג הבטחוני בלבד, ונבע משמאלנות ויהירות
אם היו חסרים לצבא גדודים להגנה מול עזה (לכאורה כי היו ביו"ש), מדוע רוב החיילים שוחררו לחופשה באותו יום?. מדוע מתוך אלו שנשארו רובם היו במיטות?. מדוע גם מתוך אלו שהיו ערים לא הביאו את הטנקים לעמדות קדמיות?. מדוע גדודים שהגיעו לקוו בבוקר עמדו והמתינו להוראות שלא ניתנו, או למפתח של הנשקיה". מדוע לא הפעילו באופן רציף כוננות עם שחר?. מדוע לא האזינו לתחינות התצפיתניות?. מדוע לא היו בלוני תצפית? והרשימה ארוכה של עשרות מחדלים נוספים צבאיים פנימיים, בלי שום קשר לנתניהו, או לממשלה, אלא נובעים מיהירות ושמאלנות של בכירי הצבא.
1
מילטון
על העיוורון
1. ליברמן התפטר מתפקידו כשר ביטחון ב 2018, לאחר ויכוחים רבים עם ביבי, על רקע חיזוק החמאס והמשך העברת הכספים לגורם שאין לו שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל.

2. המידע וההבנה שקטאר בראש הנחש ושנכון לישראל לפעול בציר המדיני כדי שהאמריקאים והמערב יפעילו עליהם לחץ של התניית גזרים בהפסקת התמיכה בחמאס, הובאה לא פעם לידיעת נתניהו. אבל יחסיו עם נשיאי ארה"ב היו לעומתיים למעט עם טראמפ. לא טופל.

3. נתניהו כראש ממשלה קיבל הערכות מצב שיש לחמאס תוכניות לפריצה וכיבוש יישובים. אם החליט לא להיכנס לעזה לחיסול תשתיות (החלטה לגיטימית כי אומנם דעת הקהל הייתה מפקפקת בהחלטה כזו), היה מצופה ממנו כמנהיג לוודא שצה"ל ערוך למתקפה כזו עם סד"כ מתאים ותוכניות מתאימות. ידוע שוועדות המשנה של ועדת חוץ וביטחון חלקן כלל לא כונסו בשנה האחרונה. נתניהו ידע שהוא מפקיד את וועדות חשובות ומשרדים חשובים בידי חסרי יכולת שכישרונם בטיקטוק ובסחר מכר פוליטי.

4. גזרת יו"ש הלכה והתחממה לא רק בגלל החמאס אלא גם בזכות מדיניות הממשלה והפרובוקציות והאלימות כלפי האוכלוסיה מצד גורמים יהודיים קיצוניים ודרג מדיני שנזהר לא להפריע לאלקטורט שלו. השלטת חוק וסדר ביו"ש והימנעות מהקמת סוכות בחווארה ועשרות פרובוקציות ומעשי אלימות אחרים, הייתה מפחיתה את הבעירה ומשאירה בעוטף עזה יותר סד"כ לוחם.

5. נתניהו איפשר למערכת הפוליטית לנוע בנתיב לעומתי חוצה קווים אדומים מול ציבורים גדולים בישראל, ובכך כפה על מערכת הביטחון לעסוק בניהול הסכסוך הפנימי ומשמעויותיו עם מעט מאד קשב מדיני בכנסת ובמשרדי הממשלה, כמו גם במערכת הביטחון, לדיוני ביטחון שוטף והיערכות למלחמה ולשיפור היכולות.

6. מצב החוק והסדר בתוך ישראל הלך והתדרדר בעשור האחרון ולפניו. נתוני הרצח בחברה הערבית הוכפלו ומעלה ב 2023 בלבד. גניבות הרכב הכפילו עצמן וכולנו משלמים השנה עשרות אחוזים יותר על ביטוח הרכב. מה עשה נתניהו בעשור האחרון להביא את ישראל להיות מדינת חוק וסדר? כנראה שכלום, וגרוע מכך, כנראה שהמינויים שהציב והוצבו בשמו היו בינוניים ומטה והתופעות הרעות כלו וצמחו. זה עניין אותו? לא ממש. ראש ממשלה שבמשך עשור מצב החוק והסדר בתוך ישראל מתדרדר בהתמדה ובחוזקה תחת שלטונו, קשה להניח שיודע לטפל בכישרון ובמקצועיות ושכל באיומים מחוץ. אפילו בין נתיניו אינו מנסה ובוודאי שאינו מצליח לטפל באיומים. כיצד יטפל באיומים מחוץ מלבד בלהג נאומים?

7. פרדיגמת ניהול הסיכסוך הוכחה ככושלת. רוצה לספח הכל ולהשליט את החוק והסדר הישראלי (הרעוע כאמור) על כל יו"ש -עשה זאת. רוצה לתת אוטונומיה לרש"פ ולחזק אותה כדי שהיא תטפל בפלסטינים? עשה זאת. רוצה להחליף את הרש"פ הזו ברש"פ אחרת? עשה זאת. אבל להחליש את הרש"פ ולחזק את החמאס זו איוולת פושעת. ואת זה ביבי שמע לא פעם מעשרות בכירים ויועצים וכל מי שאינו מלחך פינכתו. ניהול הסכסוך הוא איוולת, בוודאי כשיש אוכלוסיה יהודית בלב יו"ש. במצב כזה הדרך המדינית היא היחידה שיש בה היגיון ביטחוני. בעזה בה אין יהודים אפשר גם בלי הסדר מדיני - אבל אז אינך מחזק את האויב שלא מוכן להסדר איתך אלא מחליש אותו ככל שרק תוכל. נתניהו העדיף לחזקו. המחיר הוגש לכולנו.

8. וגם עכשיו, 100 יום לתוך המלחמה, נתניהו אינו מביא לשולחן מנהיגות שתסמן לדרג הצבאי מהן היעדים, ומי יטפל באוכלוסיה העזה כשהצבא ייסוג לפרימטר של הרצועה. הדרג הצבאי בערפל, והמנהיג אינו מרים תאורה ומסמן כיוון.

10. נתניהו הפעיל שיקול דעת גרוע באלף צמתים בעבר. ולכן שייח יאסין שוחרר כגיבור וסינואר שוחרר כגיבור. והחמאס התעצם.

5
ב.א.
גם אני הייתי שבוי בקונספציה שגויה
חייב להודות, שגם אני הייתי שבוי באותה הקונספציה. ה 7 באוקטובר ניפץ אותה, ולאחר חודשיים במילואים התנפצה לה עוד קונספציה: צה"ל יכול ומסוגל להגן על גבולות הארץ בפני אויבים מבחוץ.
מכאן נשאר רק לגזור משמעויות פרטיות לכל אינדיבידואל ומשפחתו. העצבות קשה מנשוא, והאכזבה בלתי נסלחת.

1
אירופאי
מתחיל להבין מה רואים אוייבי ישראל
אזרחי המדינה החליטו שהמדינה חדלת פירעון קיומי עם דיון ה"כן ביבי לא ביבי" המטופש.
והיחיד, כאן, שניסה להתייחס למהות ולא זהות זכה להצבעה שלילית.

-2
Pinhas
ישר כח כתבה קולעת ומנתחת לעומק את המצב הקיים
0

3000 תוים נשארו