שלישי, 01 מרס 2011 06:00

ארגון "השומר" החדש

ביטחון פנים וביטחון חוץ הם מהשירותים המעטים שהמדינה צריכה לספק לדעתנו. משטרת ישראל אינה מעזה לטפל בבדואים שפולשים לקרקעות מושבים וקיבוצים, גונבים בקר וציוד חקלאי. צעירים יהודים "לקחו את החוק לידיים".

אנחנו מרבים לכתוב על תפקידה של המדינה ועל ההצדקה לקיומה של מסגרת מדינתית. במשפט אחד ניתן לתמצת שתפקידה של המדינה הוא להגן על זכויות הפרט, ואם נרחיב קצת, נוסיף: לספק לתושביה מוצרים ציבוריים מובהקים, כאלה שקשה לשוק לספק. אחד מהשירותים העיקריים הם ביטחון פנים וביטחון חוץ. על המדינה לספק שירותים אלה לא בגלל שמנהיגי המדינה והממונים מטעמה הם "מומחים" לעניין או מוכשרים במיוחד, אלא מן הטעם הפשוט שזו ברירת המחדל – אין מישהו אחר שיעשה זאת.

אנחנו מכירים את הכישרון, היעילות ורמת הניהול התקציבי בהם מנוהלים ענייני הביטחון ותקציב הביטחון על ידי הממשלות לדורותיהן. לפניכם דוגמה נוספת לאוזלת ידה של המדינה באספקת שירותי ביטחון בסיסיים לתושביה, והפעם מדובר בביטחון פנים: 

יואל זילברמן ממושב ציפורי שבגליל הוא חייל משוחרר מיחידה מובחרת. מייד לאחר שהשתחרר סיפר לו אביו, מגדל בקר מקומי, כי הוא שוקל לנטוש את קרקעות המרעה, הסיבה: התנכלות מתמשכת של בדואים שגרים בסביבה. מסתבר שמזה שנים בדואים גונבים בקר, חותכים גדרות וגונבים ציוד חקלאי – תופעה ידועה במקומות רבים. האב הגיש למעלה מ-200 תלונות במשטרה, אך משטרת ישראל אינה מעזה לטפל בבדואים. אין ממשלה בישראל שהרימה את הכפפה כדי לשים קץ להפרות חוק של בדואים וערבים שבונים על קרקע ציבורית ("קרקעות הלאום"), אין ממשלה שמעזה להגן על זכות הקניין של אזרחיה אם המפַגֵע הוא בדואי. 

יואל הטיל וטו על החלטת אביו, ארגן חברים מהיחידה, הם הניפו את דגל ישראל על הגבעות, "לקחו את החוק לידיהם" ויצאו לשמור על השטח. השמועה על היהודים המתגוננים התפשטה, ובמהרה הצטברו סיפורים על עשרות קיבוצים ומושבים שפשוט נטשו קרקעות מפחד הפורעים. יואל מציין את קיבוץ כפר הנשיא שנטש כ- 7,000 דונם אליהם פלשו תושבי הכפר הבדווי טובָּה זנגרייה, את קיבוץ עמיעד שנטש כ- 13,000 דונם, ואת מושב אלוני אבא שויתר על כ- 2,000 דונם. מושבניקים מתנסים בחוויות קשות עד כדי איום על חייהם. גם פניותיו של יואל למשטרה נתקלו בקיר אטום, ויותר מכך – המשטרה רואה בו כמטרד. 

יואל וחבריו קראו להתארגנות "ארגון השומר החדש". למעלה מ-600 חברים מתנדבים הצטרפו תוך זמן קצר לארגון. הם יוצאים למשימות שמירה במתכונת של "שירות מילואים". מתנדבים חדשים עוברים "גיבוש" ומידי שבוע מתקבלות בין 3 ל-6 קריאות לעזרה מחקלאים.

"הפרות הסדר" אינן רק כנגד חקלאים – מסתבר שהתנכלות לחיילים או השלכת אבנים על מכוניות חולפות בכביש ערד-ב"ש הם כנראה "מבחן גבורה" של צעירי האזור שאינם חוששים להיתפס. מפקד בסיס חיל האוויר בנבטים אסר על טייסים לנסוע בלילה בכביש באר-שבע ערד (מצומת שוקת) בגלל "משחק בדואי" מקובל, חסימת הכביש בגרוטאות ברזל כגון דודים או מכונות כביסה והכאת חיילים. ההוראה היא לנסוע לבסיס בדרך עוקפת וארוכה דרך כביש ב"ש דימונה. 

ארגון השומר המקורי הוקם בשנת 1904 מאותה סיבה בדיוק – התנכלות בדווים וערבים לרכוש יהודי כי השלטון הטורקי לא יצא מגדרו לעזור למושבות היהודים. מדינת ישראל אינה פועלת נגד פורעים מסיבות פוליטיות, מחוסר כישרון או סתם בגלל טמטום.

בסרט שלפניכם מספר יואל זילברמן על הקמת "ארגון השומר החדש".

מוטי היינריך 


עודכן לאחרונה ב שני, 01 ינואר 2018 05:21
אבירם פוליטי
ארגון השומר הוקם ב 1909על בסיס ארגון בר גיורא שהתקיים בין 1907 ל 1909.
0
יוסי ברנע
חוזר: ארגון "השומר" החדש
תגובה לתגובה- המאמר מתיחס גםלערביםבמאמר עצמו מצויין מפורשות ": בדואים וערבים שבונים על קרקע ציבורית". הישובים הלא מוכרים בנגב הם תוצאה היסטורית של נישול בדואים בטענת צורך קרקעותיהם מבחינה בטחונית, ריכוזם באיזור הסייג והעברתם ממקום למקום. אין הם רוצים להיות בערי השינה כמו רהט, השייכות לאשכול העוני התחתון בישראל, החסרות תשתיות. כשאין תוכניות מתאר אז הבניה בהכרח לא חוקית.
0
איציק
ליוסיאתה טועה, בשום מקום לא כתב מוטי שמדינת ישראל מתרשלת בהגנתה על יהודים. היא מתרשלת בהגנתה על אזרחיה, ללא קשר לדתם. הסיבה שיש להגן מבדואים (יש להגן גם מיהודים שלוקחים פרוטקשין אבל לא למטרה זאת הוקם הארגון) היא התרבות של הבדואים בנגב שמבחינתן אין דין ואין דיין (לפחות לא מחוץ לתחומי הכפר) אז אני מבקש שלא תאשים את הכותב בגישה הטיפשית שנקראת ציונות
0
יוסי ברנע
מאמר דוגמא לחשיבה אנומלית לאומיתהבעיה המרכזית במאמר ,מתוך קבלת התפיסה הליברטנית הנסבה על זכויות הפרט היא תפיסת הלאום המקובלת,וראית הלאום בתוך ישראל כ"יהודי" מול "ערבי". הנחת המוצא של הכותב, שאינה נכתבת מפורשות, שישראל היא מדינת היהודים או מדינה יהודית,ולא מה שהיה מצופה במיוחד במי שמצדד בזכויות הפרט,בלאום אזרחי הוא הלאום הישראלי שטרם מוכר בישראל.אין הכותב מצדד בישראליזציה של ישראל בכתיבתו.זו גם היה הליקוי בתפיסה הפוליטית של תנועת עצמאות שחיברה תפיסת עולם ליברטנית עם לאומיות אתנית יהודית ציונית.
0
דובי ברקוביץ
רשמים מהוידאומתוך הוידאו עולה כבר מהשם הנבחר (עם כל הכבוד לארגון המקורי) שהתפקיד הוא שמירה. אם ההחלטה על התגוננות, אז ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.למה לא "התוקף". מה הבעיה לתפוס גנב ולפגוע ברכוש משפחתו? לא בטוח שהם חושבים על התארגנות במטרה לשמור על רכושם.שהם יאלצו להתקשר למשטרה עשרות פעמים על חשודים שמסתובבים ליד הרכוש שלהם. עוד נושא מציק לי הוא הצורך ללמוד ערבית. למה שהם לא ילמדו עברית? איפה אנחנו חיים. השפה שמדוברת בישראל היא עברית ומי שרוצה לחיות כאן צריך לדעת אותה.
0

3000 תוים נשארו