חמישי, 28 נובמבר 2019 18:18

דרוש מהפך בחזית מול פשע ועבריינות

משטרת ישראל אינה אשמה בלעדית בחוסר הביטחון של האזרח וברמת הפשיעה אליה הורגלנו. מה צריך לקרות כדי שאזרחים יהיו מוגנים מאלימות? לפניכם מתווה חדש.

מה צריך לקרות כדי שאזרחים יהיו מוגנים מאלימות?

בכתבה הקודמת, בעקבות גניבת הרכב של רמי בבאר שבע, סקרנו את עיקר הסיבות לקושי של משטרת ישראל להתמודד עם פשע ועבריינות.

הגנה מוחלטת לא יכולה להיות, תמיד יהיו אנשים שינסו להתפרנס מרמאות ומשוד עמלם של אחרים – אבל תיתכן הגנה יעילה בהרבה מהקיימת. הגנה שתרתיע אפילו גנבי ציוד חקלאי במושב, או גנבי אופניים בתל אביב.
הנחת היסוד באמנה החברתית של אזרחי מדינת חופש צריכה להיות – שלילה מוחלטת של אלימות פיזית יזומה. יחסים בין אנשים צריכים להתבסס על הסכמה. כמקובל ב"קו ישר", נצייר את עקרונות המודל האידיאלי להגנת זכויות הפרט במדינת חופש:

הרחבת זכות ההגנה העצמית

לא ננסח כאן את החוק ותנאיו, אלא את רוח הדברים:

אם אדם זר חדר אל ביתכם או נחלתכם ומנסה לגנוב או לחבל ברכושכם – אתם רשאים להתגונן באמצעות פגיעה ממשית בתוקף. אתם רשאים לפגוע בו במהלך האירוע בנשק שברשותכם, או באופן אלים אחר (לאזוק אותו), או באמצעות מישהו מטעמכם (שכן, או חברת שמירה).

אם "מפגין" אלים משליך עליכם אבנים, אתם רשאים לפגוע בו.

פגעתם במהלך אירוע אלימות נגדכם במישהו שלא בצדק? הוא רשאי לתבוע אתכם. חובת ההוכחה עליו. שיוכיח שהוא פרץ לביתכם רק כדי לברר את הכתובת, או שלא התכוון להשליך את האבן אל מכוניתכם, אלא רק באוויר.

צמצום מגילת העברות והאיסורים על האזרח

אתר "קו ישר" עוסק באורחות החיים במדינת חופש. הנחת היסוד היא שהאדם חופשי ורשאי לנהוג כרצונו ובהתאם לשיקוליו והעדפותיו כל עוד אינו פוגע בזכותו של האחר. אין לכם זכות לכפות את העדפותיכם על אחרים.

אתם רשאים לצרוך סמים קלים וקשים כרצונכם, כל עוד אתם מזיקים רק לעצמכם. סמים דינם כאלכוהול. אם ביצעתם עבירה נגד הזולת תחת השפעת סם או וויסקי – תיענשו על העברה, ללא נסיבות מקלות – לא תענשו על עצם צריכת הסם.

אתם רשאים להמר היכן שתחפצו ולא רק בטוטו, או להקים עסק הימורים. מותר לכם להפסיד את רכושכם – הוא קניינכם.

אתם רשאים לקנות שירותי מין או מסג' בכספכם מכל מי שמציע את השרות. אתם גם רשאים למכור שירותי מין, או להקים עסק לשירותים אלה. כמובן, אינכם רשאים לכפות מתן שירותי מין על אחרים.

צמצום מגילת העברות, ולא רק בסעיפים אלה, יפנה אלפי שוטרים ואלפי שעות עבודה של בית המשפט ובתי הסוהר לטיפול בעברות "אמיתיות", כאלה שפוגעות ממשית בזכויות הטבעיות של אזרחים חופשיים.

משפט וענישה

אנשים אלימים ועברייני רכוש צריך להרחיק מהחברה. אם הם מורשעים בפעם השנייה או השלישית צריך להרחיק לתקופה ממושכת או לתמיד. כלל לא מעניין אם לעבריין הייתה ילדות קשה או אימא מופרעת שהכריחה אותו לשתות אקונומיקה בילדותו. המבחן היחיד הוא הנזק שהעבריין גורם לאנשים אחרים, פגיעה בזכויות הפרט.

לא ייתכן שנקרא בתקשורת כי "מאג'ד עליאן שמעצרו הוארך עד ליום שני הקרוב, לאחר שגופת נערה בת 17 נמצאה בבית מגוריו... כבר הורשע בעבר 13 פעמים בגין עבירות סמים, רכוש ואלימות".

לשיטתנו, עליאן העבריין היה מורחק מהחברה לצמיתות כבר אחרי העברה השלישית. "גופת הצעירה" הייתה נחסכת וגם סבל לעשרות אזרחים מאלימותו. כמה עברות ביצע הפושע אם הוא כבר הורשע 13 פעמים? 30 עברות? או 50 עברות? איך מערכת המשפט משתכנעת פעם אחר פעם בקשקוש של "ילדות קשה", "מפרנס יחיד", "דרך חדשה" או "טיפול פסיכולוגי ושיקומי"? איזו מוטיבציה יכולה להיות לשוטר לעצור את הפושע בפעם ה-14, להעיד שוב ושוב בבית המשפט ולחזות בשופט מזיל דמעה על ילדותו הקשה של הפושע?

בהחלט ייתכן שהעבריין האלים סבל מילדות קשה, אבל עוד פחות אשמים האזרחים שנפגעים ממנו.

סוף לעבריינות קולקטיבית

לאזרח נתונה הזכות להפגין כחלק מחופש הביטוי. אין לו זכות להפעיל אלימות גם לא במסגרת "הפגנה". ידע כל אזרח בין אם הוא חרדי, ערבי, נכה או נציג וועד עובדים – המשטרה לא "תכיל" אלימות במסגרת "הפגנה". אין לחסום כביש, לזרוק אבנים, לנפץ חלונות ראווה, לכלוא את מנהל המפעל במשרדו, או להעלות באש מכוניות. אלימות אסורה במדינת חופש שעיקר תפקידה – הגנה על גופם ורכושם של האזרחים.

אלימות קבוצתית צריכה להיתקל במלוא עוצמתה של המשטרה, גם אם האלים הוא נכה בכיסא גלגלים. שישב בכלא על כיסא גלגלים.

אם מדיניות זו תיושם, לאחר מספר הפגנות מאתגרות לא נשוב לראות אתיופים שורפים מכוניות בנתיבי איילון. הם יוכלו להפגין עם שלטים על המדרכה, בירידה אל נתיבי איילון.

יד קשה ונחושה תחסוך סבל וקורבנות מצד אזרחים וגם מצד "המוחים". מי שלוקח חלק ב"הפגנה שיצאה משליטה" לא יוכל להתלונן על "אלימות המשטרה". תפקיד המשטרה במדינת חופש להפעיל אלימות (גם "לא מידתית") כדי למנוע סבל ופגיעה באזרחים. פיזור חסימת כביש חייב להיות אלים ביותר. ייזהר "המפגין האלים" – לא השוטר! אם אתם נוטלים חלק בהפגנה שהפכה לאלימה – עליכם לנטוש מיד. נשארתם בשטח – לקחתם ביודעין סיכון ולא תעמוד לכם הגנה של "בלתי מעורבים". כאשר כולם יפנימו זאת – תהיה למשטרה פחות תעסוקה.

חקירות משטרה יעילות – מיקור חוץ

מוסכם גם על חסידי מדינת החופש, כי שירותי מערכת המשפט והמשטרה צריכים להינתן על ידי המדינה. אך אין כל סיבה מדוע בלעדית על ידי המדינה – גם כיום יש מוסדות פרטיים לבוררות, חברות שמירה פרטיות וחוקרים פרטיים.

משטרה היא מוסד ממשלתי, לכן "חיידק" הסקטור הציבורי חייב לפגוע קשה גם בה. מערכת התמריצים והקידום בסקטור הציבורי גוררים להרגלי עבודה, יעילות ותפוקה נמוכים יחסית. כל זאת במחיר גבוה, בזבוז משאבים וקושי גדול לתמחר עלויות (כמה עולה חקירת משטרה?). קיים קושי גדול לתגמל שוטרים על הצלחה, או לקנוס על כישלון.

על בעיה זו ניתן להתגבר חלקית באמצעות מיקור חוץ של חקירות ועבודת בילוש. המשטרה צריכה להפוך לגוף מתאם ומגבה של חקירות ובילוש. החקירות ועבודות הבילוש יתבצעו בפועל על ידי חברות חוקרים פרטיים.

התגמול חייב להיות לפי הישגים, הרשעות. אם חשוד זוכה בבית המשפט? יפסיד גם משרד החקירות. כולנו מכירים לא מעט תכניות טלוויזיה בישראל שחושפות בהצלחה עבריינים, מתחזים ורמאים. זכורה תכנית שהציבה "פיתיון" לגנבי אופניים בגוש דן ועקבה אחרי שרשרת הביזה עד לשיווק האופניים הגנובות ועד למחסני הסחורה הגנובה ביפו. הממצאים הועברו למשטרה – ולא בטוח שהיה המשך ליוזמה. קשה לצפות ממשטרת ישראל ליזום חקירה דומה. אין בעיה מעשית לעצור בדרך דומה גנבי רכב בקניון בבאר שבע, אבל כיום משטרת ישראל אינה מסוגלת ליזום פעולה כזאת.

משטרת ישראל ומערכת המשפט עומדים חסרי אונים מול הפשעים "הקטנים" המערערים את ביטחונם של אלפי אזרחים ומייקרים את חיי היום יום לרבים אחרים: סחיטת דמי חסות, פריצה לדירות, גניבת ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית, גניבת רכב ועוד.

 2530 1

2530 2

מיקור חוץ של חקירות יאפשר לאגף החקירות במשטרה לשלוט במקביל במאות חקירות שייערכו על ידי חוקרים פרטיים וחברות חקירה פרטיות. חוזה החקירה עם חוקרים רשלנים או פחות מוצלחים – לא יחודש. סנקציה שבלתי אפשרי להפעיל על קצין משטרה שנהנה מקביעות (מעשית), משכורת, פנסיה ונופשון באילת.

גם פרקליטות המדינה והתביעה המשטרתית יכולים להיעזר בפרקליטים פרטיים. בחקירת פשעים כלכליים יועסקו במשרדי ייעוץ כלכלי פרטיים (כגון רואי חשבון) שזו תהיה התמחותם. התיקים יוגשו לפרקליטות המדינה ולאחר בדיקה יבשילו לכתבי אישום מטעם המדינה.

ייתכן שמשרדי חקירות פרטיים ועסקי ייעוץ כלכלי וחשבונאי יוסמכו לאחר השתלמות בבית הספר לשוטרים ויקבלו הסמכה כ"נאמני משטרה". אפשר לגבות אותם במעמד חוקי מיוחד.

משטרת ישראל אינה אשמה בלעדית בחוסר הביטחון של האזרח וברמת הפשיעה אליה הורגלנו. רק שילוב של כל הגורמים גם יחד יוכל לחנוק את הפשע והעבריינות להיקף זניח: שינוי חוקתי – ביטול חוקים במקרה של עברות ללא קורבן כגון סמים, זנות והימורים; הרחבת הזכות להגנה עצמית; הקשחת מערכת הענישה; חסימת עבריינות קולקטיבית במסגרת "מחאה, שביתה והפגנות"; מיקור חוץ של חקירות ותביעה.

השילוב המוצע יקטין את העומס על המשטרה ובתי המשפט. תיקי חקירה יסתיימו בזמן קצר ובתי המשפט יוכלו לדון בתיקים ברצף של יום אחרי יום. הצדק, החטא ועונשו – ייראו תוך שבועות ולא ייגררו לשנים ארוכות.

מוטי היינריך

 הירשמו כאן לקבלת התראה על כתבה חדשה באתר

עודכן לאחרונה ב שבת, 30 נובמבר 2019 17:06
אורי זלנר
במהרה בימינו, אמן!!!
!!!!!!!
0
שחרורון
The non aggression principle
It’s immoral to threat or initiate forceתוסיף לזה שלאנשים יש סוכנות והם אחראים למעשיהם וקבלת את כל התורה על רגל אחדבמילים אחרות, אם מישהו יוזם אלימות כנגד אחר הוא איבד את זכותו לחיים
0
יעקב
הפגנות אלימות
האופנה של הפגנות אלימות הפכה מאד נפוצה ופופולרית בעולם. והפילוסופיה ה"חברתית" או התקינות הפוליטית נוהגת למחוא כף: "טוב שיש נוער איכפתי, שיוצא לרחוב להלחם נגד אישיוויון ואי צדק". בחברה מתוקנת מפגינים דרך הבחירות. אם המצב לא מוצא חן בעיניך - תחליף את השלטון בבחירות הבאות. בשביל זה המציאו את הדמוקרטיה - כדי לתת לאנשים אמצעי לא אלים לבטא את דעתם.בין בחירות אפשר להפגין - אבל רק הפגנות בלתי אלימות - כמו שכתב מוטי - לעמוד על המדרכה או בכיכר ולהניף שלטים ולשאת נאומים.לא לחסום רחובות - גם לא על ידי הנכים. לא לשרוף מכוניות של אחרים. לא לנפץ חלונות ראווה ולא לשדוד סופרמרקטים. לא לזרוק אבנים על שוטרים.כעת יש במיוחד גל אדיר של הפגנות בעולם - החל מהונג קונג (להם נתונה אהדתנו, מפני שהמשטר הסיני אינו דמוקרטי כלל), והמשך בצ'ילה - שם מנסה השמאל להפיל ממשלה דמוקרטית, ההמשך בבוליביה, קולומביה, אקוודור, החולצות הצהובות בצרפת ובעלי הטרקטורים בגרמניה. ולא שכחנו את עיראק ולבנון, ואירן כמובן.הרעיוןשל משטרדמוקרטי הוא - שיש מנגנון לתיקון עוולות (הבחירות) ויש להמנע מאלימות המונית מאורגנת (הפגנות אלימות).אבל - השמאל מוחא כף לכול הפגנה (רק של השמאל, כמובן). האלימות המהפכנית היא חלק בלתי נפרד מה ד.נ.א. האידאולוגי של השמאל. כול האמצעים (כולל אלימות) כשרים בעיניהם להשגת מטרותיהם.והמשטרה נקרעת בדילמות אידאולוגיות - צריך לחוס על מפגינים מסכנים (האיתיופים, הנכים) או להגן על האזרחים?
0
יעקב
הפגנות הנכים
כול אחד יש לו אהדה לנכים, הם באמת מסכנים, ובטח אינם פושעים.יחד עם זאת אין להשלים עם פעולות אלימות, גם לא מצד הנכים. אין להשלים עם חסימת רחובות, הגורמת סבל רב ובלתי מוצדק לצד שלישי - לאזרחים לא מעורבים. צריך לנהוג בחוסמי כבישים כמו בכול עבריין - משפט ובית סוהר. גם בנכים.צריך לאכוף את העיקרון שאלימות אינה מותרת, בשום צורה ואופן ולא על ידי שום גורם (גם לא הנכים).ובאותה הזדמנות - לאסור שביתות במגזר הציבורי. שביתה במגזר הציבורי היא גם כן הפעלת אלימות.
0
אירופאי
אני סקפטי, מניסיון
מיקור חוץ אשר אשר נעשה ע"י גוף ממשלתי דינו להיות לכל היותר יעיל כגוף הממשלתי המשלם לו. לבירוקרטים יהיה הרבה יותר זמן להתעסק בשולי כאשר אין להם כל עבודה אמיתית אשר לפיה הם נמדדים.אולי לפעילות משטרתית כלל אצבע זה לא נכון. אבל אני לא מסוגל לחשוב למה זה יהיה המקרה.
0

3000 תוים נשארו